:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
سه شنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۶
:: English Section
P نگاه نو
کانال فرار

سهیلا پیروان
در مواجهه با حوادث، زمان نقش حياتي در مهار حادثه و امداد به مجروحين بازي مي کند اما آيا کرنومتر اين زمان حياتي از لحظه وقوع حادثه آغاز ميشود؟
کانال فرار (Escape Chute)، يکي از روشهايي است که تاثير شگرفي در افزايش سرعت تخليه افراد حتي تا ميزان 2000 نفر در ساعت ميگذارد.
انسان و تمامي امکانات و دانش او در لحظات پس از حادثه، اسير زمان است ولي قبل از وقوع، اين زمان و لحظات آن است که در اختيار انسان و خرد اوست. بشر به کمک دانش و تجربيات خود ميتوان تنگناي لحظات دشوار حادثه را قبل از شروع آن بر خود فراخ سازد و خرد اوست که لحظه فراغت و آسودگي را در زمان حادثه به خدمت ميگيرد.
يکي از مشکلاتي که در آتش سوزي برجها و ساختمانهاي بلند مرتبه، گريبانگير امدادگران است، زمان تخليه افراد ساکن در اين مکانهاست. تعدد افراد، وجود کودکان، سالمندان، بيماران و معلولين، محدوديت ظرفيت راهروها و محل حريق در ساختمان و بالاخص اضطراب فردي و جمعي افراد، به شدت سرعت تخليه را کاهش و صرفا زمان محدودي را در اختيار امداد گران قرار ميدهند تا در عوض مهار حريق، شايد بتوانند جان باز ماندگان را نجات دهند.
کانال فرار (Escape Chute)، يکي از روشهايي است که تاثير شگرفي در افزايش سرعت تخليه افراد حتي تا ميزان 2000 نفر در ساعت ميگذارد. اين وسيله که بيش از 30 سال است در کشورهاي ديگر به خدمت گرفته ميشود، اخيرا به جامعه صنعتي، ساختماني و امداد ايران معرفي شده است. کانال فرار در انواع عمودي، اريب، مستقيم، حلزوني، تک ورودي و چند ورودي توليد ميگردد.
اساس کار آن باتوجه به نوع کانال متفاوت است. کانال نوع مسقيم، از سه لايه تشکيل شده است که لايه بيروني آن از جنس پارچه مقاوم در برابر آتش و لايه دروني آن از جنس پارچه اي با خاصيت الاستيکي بالا و اصطکاک بسيار پائين است. شخص خود را درون اين کانال رها ميکند و به کمک اندام خود و خاصيت ارتجاعي لايه دروني،سرعت پائين آمدن خود را تنظيم ميکند.
در کانال فرار نوع حلزوني، شخص درون يک تونل مارپيچ به سمت پائين سر ميخورد و به کمک دست وپا خود، سرعت خروج را تنظيم مينمايد.
کانالهاي فرار ميتوانند تک ورودي و يا چند ورودي باشند و همچنين ميتوان آنها را درون يا بيرون ساختمان و يا بر روي ماشينهاي آتش نشاني تعبيه کرد.
لازم به ذکر است که اين وسيله، نه بعنوان جايگزيني براي پله فرار بلکه روشي تکميلي براي بهبود سرعت تخليه و افزايش شانس نجات حادثه ديدگان و مهار آتش است.
در حال حاضر هيچ توصيه نامه و يا الزامي براي کاربرد اين وسيله توسط مراکز ذيربط وضع نشده است و هنوز نيز سازمانهاي امداد و نجات مانند آتش نشاني، هلال احمر و مراکز مديريت بحران، از اين وسيله براي بهبود راندمان عملکرد خويش استفاده نکرده اند.
با توجه به نوظهور بودن اين روش در ايران، اميد است که مراحل آزمايش و بکارگيري و وضع قوانين و توصيه نامه ها جهت الزام استفاده از اين گونه فنآوريها توسط مراکز ذيصلاح با سرعت بيشتري انجام گيرد.

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری