:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
يكشنبه، ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
:: English Section
P نگاه نو
زماني براي مديريت مادرانه‌...!

آذر مهاجرحضور زنان در عرصه ساخت و ساز به معني تمام مراحل آن از لحظه طراحي و ساخت تا زمان عرضه كه مي‌تواند شامل خريد يا فروش يا اجاره ملك باشد، واقعيتي غيرقابل انكار است. اما تا زماني كه اين حضور قابل پذيرش نباشد نمي‌تواند كارايي زنان را به عنوان فعالان اين حوزه به خصوص در زمينه اقتصاد مسكن پذيرفت.
زنان نه به خاطر نوع عملكرد و جايگاهشان در نهاد خانواده بلكه از منظر روانشناختي نيز حضورشان در جامعه و فعاليت حرفه‌ايشان، ضمن كسب درآمد و ثروت با دلايل عاطفي و حسي نيز آميخته است و اين دلايل عاطفي مي‌تواند گستر‌ه‌اي از خدمت‌رساني تا جاه‌طلبي را شامل شود، بدين جهت شايد بتوان مديريت زنانه را براي اين قرن مديريتي مناسب و كارآمد تلقي كرد.
در دوره‌اي كه همه بازار‌ها به نوعي اشباع شده‌اند، عرضه موفق زماني رخ مي‌دهد كه در تهيه و به خصوص شكل ارائه، خلاقيتي صورت گرفته باشد. از آنجا كه مديريت زنانه بر مبناي عاطفه و تشويق شكل مي‌گيرد و مديريت مردانه از منطق و تنبيه پيروي مي‌كند و اصولا خلاقيت‌ها آنجا نمايان مي‌شوند كه افراد در فضايي عاطفي، امكان به كارگيري و طرح ايده‌هايشان را براي جلب توجه و تشويق پيدا كنند، در اين دوره مديريتي مبتني بر تشويق و عاطفه، يعني مديريت زنانه كارآمدتر مي‌نمايد.
برنامه‌ريزان اقتصادي چنانچه بتوانند تعريف درستي از جايگاه زنان و نوع عملكردشان كه متناسب با روحيه آنها است، ارائه كنند و در اين حوزه آنچه را از آنها بخواهند كه امكان ارائه‌اش را دارند، بهره‌وري تا حد مطلوبي افزايش مي‌يابد.
زنان فطرتا توانايي مديريت دارند و اين مساله به سخت‌كوشي آنها در انجام امور و جزيي‌نگري آنها (در مقايسه با مردان كه ديد كلي‌نگر دارند) مرتبط است.
بنابراين يك زن در وادي زمين و ساختمان مي‌تواند در نقش يك مدير جدي و سخت‌ كوش عمل كند كه با انگيزه‌هاي قوي مي‌تواند از مجموعه تحت مديريتش، كار بخواهد و برنامه‌ريزي درستي براي امور مختلف داشته باشد.
از همين رو است كه رويكرد به مديريت زنان در دنيا از سال 2000‌، افزايش قابل توجهي داشته و البته در مقابل بازده نيز به ميزان چشمگيري بالا رفته است و در كشور ما نيز در اين سال‌ها زنان توانسته و البته خواسته‌اند در پست‌هاي مديريتي حضور پيدا كنند و البته خوش‌بدرخشند، اما نبايد فراموش كرد كه زنان همواره به دليل فيزيولوژيكي و البته وظايف خانوادگي يا شخصي كه برعهده دارند و همواره بخشي از ذهن آنها به جزئيات مختلف مي‌پردازد، نمي‌‌توانند از زاويه‌اي كلي به يك مساله آن هم مساله‌اي چون اقتصاد ساختمان و مسكن بنگرند و از اين منظر تحليل و بررسي دقيقي از اوضاع و شرايط ارايه دهند، اگر چه اين مساله به عنوان يك ويژگي همه‌گير قابل اثبات نيست اما عموما زنان بيش از آن كه خود خلاقيت و نوآوري داشته باشند مي‌توانند فضايي مناسب را براي اين امر فراهم كنند.
شايد به همين دليل باشد كه هميشه حضور يك مرد به عنوان مشاور در كنار يك زن مدير مي‌تواند به پيشرفت امور به بهترين شكل منجر شود و كارايي را بالا‌تر ببرد.

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری